کد خبر: 396703

داده‌کاوی فضای مجازی «خبرنامه دانشجویان ایران» از انتخابات ۱۴۰۰؛

رئیسی و جلیلی دو نامزد بحث برانگیز در شبکه‌های اجتماعی/ افزایش فعالیت مجازی حامیان رضایی

مرکز پژوهشی بتا با داده کاوی حدود ۸۴ میلیون پست در فضای مجازی در یک هفته گذشته به رصد و بررسی تولید محتوا پیرامون داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است. رییسی به مانند هفته‌های پیشین، بیشترین محتوا در فضای مجازی از آن خود کرده و از انجایی که رکوردار محتوا در بسترهای تلگرام و اینستاگرام است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالیکه شورای نگهبان اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده را منتشر کرده است، اینکه هر یک از کاندیداهای انتخابات رد یا تایید صلاحیت شده از نظر افکار عمومی در چه جایگاهی قرار داشتند، حائز اهمیت است. دو عامل تعیین‌کننده در موفقیت کاندیداهای انتخابات، جلب توجهات و احساسات کاربران فضای مجازی است.

مرکز پژوهشی بتا با داده کاوی حدود ۸۴ میلیون پست در فضای مجازی در یک هفته گذشته به رصد و بررسی تولید محتوا پیرامون داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است.

۱ تا ۷ خرداد ۱۴۰۰ به طور کلی ۳۰/۸ میلیون پست در تلگرام ۱۸/۶ میلیون پست در اینستاگرام و ۳۵/۳ میلیون توییت منتشر شده است.

در این بین ۱/۶ میلیون پست در تلگرام، ۱/۱ میلیون پست در اینستاگرام و ۴/۵ میلیون توییت پیرامون انتخابات تولید شده است.

در مجموع سه بستر حدود ۲/۱ میلیون محتوا در فضای مجازی پیرامون نامزد‌ها تولید شده که بیشترین تولید محتوا در هر سه بستر پیرامون رئیسی بوده است.

در این هفته به دلیل اعلام اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده تولید محتوا پیرامون انتخابات و نامزد‌ها افزایش داشته است.

این هفته سیدابراهیم رئیسی و سعید جلیلی دو نامزد بحث برانگیز در شبکه‌های اجتماعی بودند که به ترتیب در جایگاه اول و دوم تولید محتوای تلگرام، اینستاگرام و توییتر قرار گرفتند.

به طور کلی داده‌ی پیرامون رئیسی بسیار بیشتر از سایر نامزد‌ها بوده و وی با اختلاف بسیار زیادی از سایرین در جایگاه اول شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

فعالیت حامیان رضایی بیشتر در بستر توییتر انجام می‌شود. به همین دلیل نام وی در جایگاه سوم بیشترین تولید محتوای توییتر قرار گرفته است.

رئیسی که بیشترین تولید محتوا در هر سه بستر پیرامون وی بوده، بیشترین لایک را هم از کاربران دریافت کرده است.

سایر نامزد‌ها نیز نسبت به میزان محتوایی که پیرامون آن‌ها منتشر شده است توانسته‌اند درشبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گیرند.

محسن رضایی که تولید محتوا پیرامون وی بیشتر در توییتر انجام می‌شود لایک بیشتری در این بستر نسبت به برخی رقبای خود دریافت کرده و در جایگاه سوم قرار دارد.

گزارش از میلاد صالحی